Fietserbond: De Raad vraagt om dezelfde nieuwe wegen

Fietserbond: De Raad vraagt om dezelfde nieuwe wegen

CASTRICUM - De Raad van Castricum laat wederom onderzoeken hoe het autoverkeer het spoor het beste kan kruisen.

 

Donderdag 11 juni werd besloten om alternatieven voor een ongelijkvloerse kruising met het spoor te onderzoeken in de ‘spoorzone’ tussen Zeeweg en (even voorbij) het Bonhoeffer.

Dit alles in het kader van fase 1 van het onderzoek naar een Integraal Verkeersplan (IVP).  In 2013 werd al uitgebreid onderzoek gedaan naar 17 alternatieven om autodoorstroming rond het spoor te verbeteren.

Daar zitten alternatieven tussen die nu weer in beeld komen. Die onderzoeken worden niet overgedaan, zo wordt verzekerd, maar worden geactualiseerd.

Om het onderzoek perspectief te geven en financiering mogelijk te maken, gedacht wordt aan een investering van 50 miljoen euro, is de gemeente in gesprek met ProRail.

Mogelijk komt er al in het najaar een samenwerkingsovereenkomst. ProRail heeft er belang bij, want de spoorbeheerder wil graag zoveel mogelijk van overwegen af.

Er zijn voor het onderzoek al verschillende alternatieven in beeld. De twee opties die het meest opvallen zijn:

- een verbinding tussen Beverwijkerstraatweg en Zeeweg, dwarsdoor Bakkum/Castricum, westelijk langs het spoor.
- een ‘Oostelijke randweg’ tussen Beverwijkerstraatweg en de N203, met een tunnel ten zuidoosten van het Bonhoeffer College.

Het lijkt wel of de gemeente het autogebruik wil stimuleren. De Fietsersbond maakt zich zorgen dat met de gekozen onderzoeksaanpak de auto op de eerste plaats wordt gezet en daarna de rest.

Dat heeft allerlei vervelende effecten, zoals meer autoverkeer in het dorp, extra barrières voor hoofdfietsroutes en gedwongen wijzigingen van het net vastgestelde fietsnetwerk.

Meer informatie: www.castricum.fietsersbond.nl