UITGEEST – Vanwege de aanpassingen voor spoorboekloos rijden krijgt Uitgeest op termijn een tweede middenperron op het station. De bestaande tunnel onder het station is daarvoor te smal, omdat er meer reizigers door de tunnel moeten naar de middenperrons. ProRail heeft daarom aan de gemeente gevraagd wat de voorkeur heeft, een traverse (oversteek) op het station of een tunnel, om die stroom reizigers te verwerken.
ProRail en de gemeente hebben samen de alternatieven onderzocht voor reizigers en de verbinding tussen De Kleis en het centrum. “De door de raad gewenste nieuwe brede en hoge tunnel blijkt tussen de 35 en 40 miljoen euro te kosten, waaraan de gemeente circa 15 miljoen euro zou moeten bijdragen. Wat het college betreft valt deze optie dus af.”
Ook een combinatietunnel (een nieuwe tunnel voor de verbinding tegen de bestaande tunnel voor de reizigers aan) valt af, omdat de eigen bijdrage vanuit Uitgeest 5 miljoen euro bedraagt. Wethouder van Weel-Niesten: “Dat is dus ook geen alternatief.”
Het college kiest voor een traverse. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt 20 miljoen euro ter beschikking vanuit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Van de gemeente wordt in principe geen financiële bijdrage verwacht.
“De traverse wordt in samenwerking met ProRail ontworpen en de gemeente zet in op een fraai, kwalitatief en bij Uitgeest passend ontwerp. Dat ontwerp moet zodanig zijn dat het in de toekomst uit te breiden is tot een volwaardige verbinding voor fietsers en voetgangers tussen De Kleis en het centrum, en ook onderdeel kan worden van een gebiedsontwikkeling in de Stationsomgeving.”
De gemeenteraad bespreekt dit onderwerp op 30 augustus.